52 paarden vliegen naar Hong Kong voor de Longines Masters

Reportage
06 feb 2018
Door Maxine Van Molecot
cornet_damour_2_large.jpg

Afgelopen zondag steeg op de luchthaven van Luik een vliegtuig op met een zeer waardevolle vracht. 52 springpaarden vertrokken richting Hong Kong voor de Longines Masters. Zo zagen we onder andere Cornet D'Amour van Daniel Deusser, Pegase du Murier van Roger-Yves Bost en Garfield du Tiji des Templiers van Jerome Guery. Peden Bloodstock organiseerde de hele reis van de paarden naar Hong Kong en Horseman was aanwezig bij het vertrek van de paarden.

 's ochtends om 7u werden we verwacht bij de Horse Inn op de luchthaven van Luik. Dit is een gebouw speciaal gemaakt voor het vervoer van paarden. In dit gebouw staan heel wat stallen zodat de paarden er rustig kunnen wachten op hun vlucht. Zo hoeven ze niet op de vrachtwagens te blijven staan en is het ook makkelijker om alles voor te bereiden. De meeste paarden stonden al in de stallen toen we aankwamen en de grooms waren druk in de weer met alles klaar te maken voor de vlucht. Ze maken enkele hooinetten klaar, leggen het eten voor de paarden klaar die ze tijdens de vlucht krijgen en maken de flybags van de paarden klaar. Elk paard krijgt twee flybags waarin het eten en de dekens in worden gestoken.

Omstreeks 9u30 worden de eerste containers voor de paarden klaargemaakt. Er is een speciaal platform gemaakt waar de paarden de containers in gaan. De paarden reizen telkens met twee of drie in een container. Ruiters en eigenaars kunnen kiezen voor een tweepaards container, maar dit kost wel meer geld. De paarden worden een voor een op de container gebracht en de groom hangt een hooinet en emmer met water omhoog zodat de paarden alvast eten en drinken hebben terwijl ze wachten voor de vlucht.

Eens alle paarden in de containers staan, is het tijd om naar het vliegtuig te gaan. Ondertussen is de Boeing 777 van Etihad Airways geland op de luchthaven en is deze klaar om geladen te worden. Eerst wordt de container met al het materiaal geladen. Hierin zitten de flybags en bidons met water zodat de paarden ook tijdens de vlucht van alles voorzien kunnen worden. Daarna worden de containers per twee op het vliegtuig gezet en zo wordt het hele vliegtuig geladen met 20 containers.

Tijdens de vlucht wordt er ook goed voor de paarden gezorgd. Er zijn een vijftal grooms die met de paarden mee vliegen en de andere grooms worden met een shuttle naar een andere luchthaven gebracht waar zij hun vlucht naar Hong Kong nemen. De grooms die met de paarden mee reizen, zorgen ervoor dat de paarden tijdens de vlucht voldoende water en hooi hebben. Daarnaast geven ze tijdens de vlucht ook eten aan de paarden. Het is zeer belangrijk dat de paarden gehydrateerd blijven en daarom wordt er meestal water bij het eten gedaan.

Rond 14u30 was het vliegtuig klaar om te vertrekken en steeg de Boeing op richting Dubai. Daar werd een tussenlanding gemaakt en bleef het vliegtuig 2 uur aan de grond staan om bij te tanken. Daarna vervolgde het vliegtuig zijn route en na een vlucht van ongeveer 13 uur kwamen de paarden aan op de luchthaven van Hong Kong. Daar zullen de paarden van vrijdag tot zondag op de CSI5* springen en maandag vliegen ze dan terug richting Luik.